Forside

Om Studiedesign

Ydelser

Eksempler
Biografer
Undervisning
Studier
Nordisk Film Mixestudie
Dubberman
Den Norske Filmskole
5.1 Studier
Lundgaard
Birdland
Småstudier
Spillesteder/øverum
Bygningsakustik
5.1 rummet

Referencer

Kontakt

STUDIER

Der var engang hvor et studie var et studie. Et sted hvor man optog en ny plade. Et indspillerum - hvor orkestret stod og spillede og et monitorrum - hvor teknikeren/produceren sad og lyttede til det der blev optaget på sine højttalere. Så var der selvfølgelig maskinrum osv. Nu om dage sidder folk måske derhjemme ved computeren og laver noget af musikken - før de evt. går i det gammeldags studie - eller de mixer det direkte ned på CD og sender det ud.

En type studie der har været i vækst de sidst år, er studier hvor man f.eks. optager lyden til en film - eller og mixer den. På trods af at tingene har udviklet sig - og der er kommet focus på en andre typer studier, så er der alligevel fællestræk for de forskellige studier, som stadig er gældende og afgørende: - det rum - indspillerummet - hvor musikken/talen/sangen/lyden bliver skabt skal der være absolut ro.

Der må ikke være sus fra ventilationen, slagregn på vinduet eller andet forstyrrende. Lyden i indspillerummet må ikke favorisere bestemte frekvensområder - der skal være en jævn og i de fleste tilfælde kort efterklangstid. - det rum - monitorrummet - hvor man lytter til det optagede/eller det der skal mixes, skal lyden netop der hvor produceren/lydteknikeren sidder være troværdig.

Man skal have tillid til at det man hører netop her også er det slutbrugeren også kommer til at høre. I en periode var det meget in at bygge spec. monitorrum efter det såkaldte live end - dead end princip. Monitorrummet var her meget dæmpet ved højttalerne og åbnede rent akustisk mere op bagerst i monitorrummet. Nogle studier byggede bagvæggene med meget store diffusorer, så man fik fornemmelsen af at rummet åbnede op.

Formålet må være, at man i lyttepositionen i monitorrummet har tillid til, at det man hører også er det slutbrugeren hører, samtidig med at det man hører lyder godt. Dette prinicp er også baggrunden for THX-godkendelse af biografer. Studiefaciliteterne til mixning af film var optimale, men hvad nytter det, hvis gengivelsen i biograferne var af meget forskelligartet og i de fleste tilfælde tvivlsom karakter.

Man skal tilstræbe, at slutbrugeren får den samme billed- og lydoplevelse, som man har i mixerpositionen. En filosofi der senest kommer til udtryk i design af hjemmebiografen. Afspilningen her skal mest muligt ligne den der er til stede ved mixningen.




Søgaard & Co. - Mere web for pengene